|
27.01.2011
Karp dominował w grudniowych mediach
Od 6 lat Towarzystwo Promocji Ryb nie tylko promuje karpia, ale też stara się monitorować media pod kątem informacji, które ukazują się w grudniu na temat karpia, jego sprzedaży, opinii producentów, konsumentów i handlowców. Daje to możliwość skorygowania dotychczasowych działań i zastosowania narzędzi promocyjnych adekwatnych do zaistniałej sytuacji. W okresie ostatnich kilku lat zauważalna jest zmiana w rodzajach środków komunikacji społecznej, poprzez które informacje najsprawniej docierają do społeczeństwa. Wzrasta rola Internetu kosztem prasy, radia i telewizji. Sytuacja ta jest szczególnie widoczna wśród ludzi młodego pokolenia.
Tendencję tę obrazuje poniższa tabela dotycząca artykułów i audycji, w których pojawiało się słowo "KARP" :
Z wynika innych informacji zdobytych przez TPR wynika, że w grudniu 2010 nazwa Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie pojawiła się w mediach 13 razy, Towarzystwa Promocji Ryb 56 krotnie, a sformułowanie "Pan Karp" ukazało się w prasie, radio, telewizji oraz w Internecie 114 razy (w 2006 r. - 20 razy)
Nasza kampania informacyjna w grudniu 2010 przebiegała głównie pod znakiem działań public relations. Z powodu przedłużających się procedur weryfikacji wniosków o dofinansowanie z UE, po raz pierwszy od kilku lat w telewizji nie pojawiła się reklama. Mimo to, dzięki dużemu wysiłkowi naszej organizacji i dobrej współpracy z IRŚ w tym z Zakładem Patologii i Immunologii Ryb , a także Zakładem Ichtiobiologii i Gospodarki Rybackiej PAN Gołysz, w wielu ogólnopolskich mediach drukowanych i elektronicznych z dużym sukcesem udało się zaprezentować temat karpia i nowoczesnych form sprzedaży.
W szczególności efektem naszych działań były publikacje wątków "karpiowych" w programach i materiałach:
- Telewizyjnych - "Kawa czy herbata", "Wiadomości", "Agrobiznes", "Tydzień" - rozmowa z Panem Ministrem Tadeuszem Nalewajkiem w TVP1, TVP-Info, dwukrotnie w "Dzień Dobry TVN", TVN Warszawa, "Gość TV Biznes", TV Superstacja, "Polsat News", TVN CNBC, TVN STYLE - "Wiem co jem".
- Radiowych - licytacja na rzecz rodzinnych domów dziecka (15 kg czekoladowy karp) w Trzecim programie Polskiego Radia, audycja "Bardzo ważny problem" w tej samej stacji, Radio Katowice - m.in. konkurs "Karpiowy sklep roku 2010 r.", Serwis Informacyjny i programy branżowe dla rolników - I program Polskiego Radia, RMF - relacja ze sprzedaży karpia - nowe opakowanie.
- Prasowych - "Polityka", "Rzeczpospolita", "Dziennik Gazeta Prawna", "Polska The Times - Dziennik Bałtycki i Głos Wielkopolski", "Nowości", "Gazeta Pomorska", "Nasz Dziennik", "Gazeta Wyborcza", "Super Expres-Warszawa", "Dziennik Polski", "Metro", "Ekspres Ilustrowany".
- Internetowych - m.in. "ONET.PL", "WP.PL", a także internetowe wersje wymienionych wyżej gazet oraz stacji telewizyjnych i radiowych.
W trakcie przygotowywania grudniowych audycji i materiałów dziennikarskich, spotkaliśmy się z życzliwością i dużą chęcią współpracy ze strony wielu dziennikarzy, w tym w szczególności: Grzegorza Łapanowskiego ("Dzień Dobry TVN"), Aleksandry Tycner (I program Polskiego Radia), Wiktora Legowicza (III program Polskiego Radia), Katarzyny Bosackiej i współpracowników ("Wiem co jem" - TVN Style), Marka Jezierskiego ("Kawa czy Herbata"), Matyldy Młockiej ("Rzeczpospolita"), Katarzyny Rycerz ("Suprstacja"), Piotra Pagięły i współpracowników (Radio Katowice) i Jarosława Kusia ("Wiadomości" TVP 1).
Poza podziękowaniami kierowanymi do przedstawicieli środowiska dziennikarskiego, jesteśmy również wdzięczni za konstruktywną współpracę dr Krzysztofowi Jażdżewskiego - Z-cy Głównego Lekarza Weterynarii, doc. dr hab. Jadwidze Seremak-Bulge z IEiGŻ i dr Henrykowi Białowąsowi - ZiiGR PAN Gołysz.
Należy również odnotować, że część zainteresowania karpiem w mediach było spowodowane akcjami eko-radykałów, którzy po raz kolejny domagali się, w zależności od organizacji, bardziej humanitarnych form sprzedaży albo wręcz zaprzestania sprzedaży karpi w Polsce.
| |