19.12.2019

Kłamstwa pseudoekologów o hodowli karpi i ich sprzedaży mają krótkie nogi

Każdy grudzień już od kilkunastu lat przynosi falę medialnych kłamstw na temat karpi, ich hodowli i sprzedaży. Kreują je pseudoekolodzy, którzy w odróżnieniu od ekologów - prawdziwych miłośników przyrody, wolą obcowanie z mediami, niż z naturą. Tak więc w dobrze pojętym interesie Polaków, należy te mity obalać i dać naszym rodakom rzetelne informacje, licząc również w tym względzie na aktywność prawdziwych ekologów i dziennikarzy.

  1. Karp jest w naszym kraju podstawową rybą wigilijnego stołu.
  2. Sprzedaż karpi bezpośrednio z wody na przestrzeni ostatnich lat nie zmniejsza się, a według naszych danych ponad 70% klientów preferuje tę formułę zakupu wigilijnej ryby (żywa lub ubita na miejscu).
  3. Karp sprzedawany zgodnie z wytycznymi Głównego Lekarza Weterynarii ma zapewniony dobrostan, co oznacza, że zminimalizowane jest ryzyko stresu.
  4. Odczucie "cierpienia" nie jest przynależne rybom z powodu braku kory mózgowej. Tym samym powoływanie się przez pseudoekologów na autorytet naukowców badających szczątki ptaków kopalnych sprzed milionów lat, którzy nie mają żadnego dorobku z dziedziny ichtiologii, jest ośmieszaniem nauki i kpiną z konsumentów. Naukowcy zajmujący się dobrostanem ryb, jednoznacznie potwierdzają, że sprzedaż ryb z wody, przy spełnieniu wytycznych GLWet. nie narusza dobrostanu ryb.
  5. Dotychczasowe fakty wskazują, że protesty pseudoekologów w rzeczywistości nie są walką o dobro zwierząt, a tylko ideologiczną walka z tradycją i lekceważeniem historycznych, a przede wszystkim kulturowych obyczajów milionów polskich konsumentów.
  6. Warto zauważyć, że konsumenci, którzy kupują karpie prosto z wody, nie kwestionują prawa do realizowania wybranego stylu życia wegetarianom, weganom, czy innym mniejszościom, ale oczekują w zamian, że ich podstawowe prawa do wyboru produktów spożywczych i ich formy zakupu, nie będą atakowane jak to dotychczas ma miejsce.
  7. Apelujemy do mediów, aby nazywały rzeczy po imieniu, aby publikowały tylko dobrze sprawdzone informacje na temat hodowli i sprzedaży karpi, aby także zauważały nieuprawnione ataki najczęściej nielicznych grup skrajnych pseudoekologów na tradycyjne, zgodne z prawem i dobrostanem ryb, zachowania polskich konsumentów.

Towarzystwa Promocji Ryb "Pan Karp"

Organizacja Producentów Polski Karp