przez Stawiarz » Czw Kwi 29, 2010 10:03 pm
Zgodnie z zapowiedzią, przesyłam kopię pisma Ministra K.Plocke do ZPR
Warszawa, kwietnia 2010 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Sekretarz Stanu Kazimierz Plocke
Pan
Krzysztof Karoń Prezes
Związek Producentów Ryb ul. Krakowska 5/2 61-889 Poznań
RYBps-JM-521-9/10 L.dz. 216
W odpowiedzi na pismo z dnia 5 kwietnia 2010 r. uprzejmie informuję.
Ad. 1
Podstawową przyczyną opóźnienia w zatwierdzeniu przez KE polskiego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 był powszechnie znany fakt przełowienia przez polskich rybaków w 2007 r. narodowej kwoty dorsza.
Pierwszy, oficjalny projekt PO RYBY 2007-2013 przesłany został do Komisji Europejskiej w dniu 29 czerwca 2007 r.
We wrześniu 2007 r. Departament Rybołówstwa otrzymał uwagi KE do przekazanego w końcu czerwca 2007 r. PO RYBY 2007-2013. Jednakże w związku z wydaniem rozporządzenia Komisji nr 804/2007 ustanawiającego zakaz połowów dorsza w Morzu Bałtyckim (podobszary 25- 32, wody WE) przez statki pływające pod banderą Polski (Dz.U.180 z 10.7.2007, str.3), rozmowy w sprawie PO RYBY 2007-2013 zostały przez KE zawieszone.
W wyniku październikowych wyborów parlamentarnych, nowy rząd podjął ponownie rozmowy z KE na temat polskiego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Dodatkowo, mimo braku takiego obowiązku, zostały zarządzone kolejne konsultacje społeczne projektu Programu Operacyjnego, będącego wynikiem dotychczasowych rozmów z Komisją Europejską. W dniu
29 kwietnia 2008 r. w Gdyni odbyło się spotkanie konsultacyjne, na którym po raz kolejny zaproszono przedstawicieli sektora rybackiego do zgłaszania uwag do przedmiotowego dokumentu.
Następnie Komisja Europejska w okresie od maja do lipca 2008 r. analizowała z udziałem swoich ekspertów projekt polskiego Programu wypracowany w oparciu o uwagi środowiska rybackiego.
W dniu 8 lipca 2008 r. nastąpiło drugie oficjalne przekazanie Komisji Europejskiej Programu zawierającego uwagi zgłoszone przez środowisko rybackie oraz uwzględniającego uwagi nadesłane przez Komisję Europejską.
W miesiącu sierpniu 2008 r. w Gdyni, a następnie w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na wniosek przedstawicieli sektora rybackiego miały miejsce kolejne, dodatkowe konsultacje PO RYBY 2007- 2013 ze środowiskiem rybackim. Propozycje zmian w Programie będące wynikiem tych dodatkowych konsultacji zostały we wrześniu 2008 r. przedstawione Komisji Europejskiej. W trakcie roboczych rozmów z Komisją Europejską, jej przedstawiciele wyrazili pogląd, że zaproponowane przez Polskę zmiany są bardzo daleko idące i wymagałyby podjęcia konsultacji Programu wewnątrz Komisji na nowo. Stwierdzili też, że z uwagi na harmonogram prac Komisji konieczne jest zatwierdzenie Programu w kształcie uznanym przez KE za uzgodniony. Jednocześnie przedstawiciele Komisji Europejskiej zasugerowali rozpatrzenie postulatów, zgłoszonych przez środowisko rybackie przy ewentualnej nowelizacji Programu Operacyjnego.
Ad. 2
W piśmie z dnia 20.05.2009, znak L. dz. 119/05/2009 Związek Producentów Ryb wniósł uwagę, iż na Środek 2.5 przeznaczona jest za duża kwota środków finansowych. Zaproponował, aby zmniejszyć tę kwotę o 25% i przeznaczyć ją na Środek 2.1 i 2.2 w równej części. W wyniku zgłoszonej uwagi, została zmniejszona kwota środków finansowych na Środek 2.5 z 131 227 096 na 105 227 096 Euro oraz zwiększona kwota środków finansowych na Środek 2.1 z 34 212 778 na 50 212 778 Euro i na Środek 2.2 z 24 619 140 na 34 619 140 Euro.
Ad. 3
W trakcie przygotowywania PO RYBY 2007-2013 prowadzone były konsultacje z szerokim gronem partnerów ze środowiska rybackiego oraz przedstawicieli świata nauki, w celu zasięgnięcia opinii co do dalszych kierunków rozwoju sektora rybackiego w świetle możliwości jakie stwarza Europejski Fundusz Rybacki. Potencjalni beneficjenci pomocy finansowej w ramach PO RYBY 2007-2013 od samego początku byli informowani o jego zapisach i uczestniczyli we wszystkich etapach powstawania tego dokumentu. Należy podkreślić, iż większość zapisów zawartych w projekcie PO RYBY 2007-2013, w tym w szczególności wstępny podział środków finansowych, był wynikiem konsensusu wypracowanego przez ww. przedstawicieli.
Między innymi wysokość alokacji przeznaczonej na oś 4 wynika z postulatów zgłaszanych w ramach ww. konsultacji. Inicjatywa osi 4 spotkała się ze znacznym zainteresowaniem środowiska. Potwierdzeniem tego faktu jest złożenie 61 wniosków o wybór lokalnych grup rybackich (LGR) do realizacji lokalnych strategii rozwoju obszarów rybackich (LSROR) opiewających na kwotę 1 580 000 000 PLN w ramach pierwszego konkursu ogłoszonego przez MRiRW.
Należy zaznaczyć, iż Komisja Europejska akceptując programy operacyjne poszczególnych państw członkowskich, kieruje się wiedzą, jaką posiada o sektorze rybackim w danym kraju. W związku z powyższym, jej zgoda na proponowane rozdysponowanie środków finansowych na poszczególne osie priorytetowe jest zawsze poparta przekonaniem, iż wsparcie w danym obszarze jest celowe. Jako dysponent środków finansowych to KE podejmuje w tym zakresie decyzję ostateczną.
Dodatkowo wszystkie akty prawne służące wdrażaniu PO RYBY 2007- 2013, powstawały przy udziale partnerów społecznych (konsultacje), w tym również rozporządzenie o podziale środków finansowych na lata 2007-2013, w którym uwzględniono zgłaszane przez środowisko rybackie propozycje alokacji środków finansowych na poszczególne środki, w tym na Środek 2.2 (proponowana kwota przeznaczona na realizację ww. Środka to 24 619 140 euro, po uwzględnieniu uwag Związku Producentów Ryb, kwota ta wzrosła do 34 619 140 euro).
Należy zauważyć, iż podczas konsultacji społecznych rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 2 - Akwdkultura, rybołówstwo śródlądowe, przetwórstwo i obrót produktami rybołówstwa i akwakultury, zawartą w programie operacyjnym „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" (Dz. U. Nr 147, poz. 1193 i Nr 161, poz.1287), środowisko zgłaszało jedynie postulat zwiększenia stawek rekompensat za realizację poszczególnych wymogów w ramach Środka 2.2.
W związku z zaistniałą sytuacją w ramach Środka 2.2 Działania wodno-środowiskowe (tj. że, kwota złożonych wniosków o dofinansowanie w ramach ww. Środka przekroczyła limit środków finansowych przyznanych na ten Środek) w dniu 09.02.2010 r. odbyło się w siedzibie MRiRW spotkanie z przedstawicielami środowiska rybackiego w sprawie przesunięć środków finansowych w ramach osi priorytetowej 2. Wszyscy obecni zadeklarowali zgodę, aby w planowanym projekcie nowelizacji rozporządzenia Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2009 r. w sprawie podziału środków finansowych na realizację programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 147, poz. 1192), przesunąć środki finansowe jedynie ze Środka 2.3. Środki na rzecz zdrowia zwierząt w wysokości 1 902 792, 68 Euro (1 427 094, 51 Euro wkład EFR, 475 698, 17 Euro publiczny wkład krajowy) na rzecz Środka 2.2. Działania wodno- środowiskowe. Środowisko nie zgodziło się natomiast, aby przesunąć środki finansowe z innych Środków. W MRiRW w dalszym ciągu trwają działania mające na celu wygospodarowanie środków finansowych na potrzeby Środka 2.2.
Ad. 4
Odnosząc się do uchybień związanych z brakiem czytelnych zasad sporządzania i przyjmowania wniosków o dofinansowanie oraz niewystarczającego zabezpieczenia potrzeb finansowych w zakresie Środka 2.2 uprzejmie informuję.
Powierzchnia stawów zadeklarowana w spisie rolnym określa zarówno powierzchnię, na której prowadzony jest chów i hodowla ryb jak i powierzchnię, na której powyższa działalność nie jest prowadzona. Podmioty prowadzące ww. działalność muszą dodatkowo spełnić jeszcze wiele dodatkowych wymogów, tj. m.in.:
- posiadać decyzję powiatowego lekarza weterynarii, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, albo decyzję, o której mowa w art. 5 ust. 9 tej ustawy, albo zaświadczenie powiatowego lekarza weterynarii, że ubiegający się o dofinansowanie dokonał zgłoszenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 tej ustawy,
- składać formularz sprawozdania dotyczącego powierzchni stawów rybnych oraz ilości ryb wyprodukowanych w stawach rybnych i innych urządzeniach służących do chowu lub hodowli, o którym mowa w przepisach o statystyce publicznej,
- posiadać aktualne pozwolenie wodnoprawne, o którym mowa w przepisach prawa wodnego.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż na podstawie ww. spisu rolnego nie można ustalić faktycznej powierzchni stawów, na której prowadzony jest chów i hodowla ryb. Nie można również określić, zarówno dla całego kraju jak i poszczególnych województw, liczby obiektów, w których prowadzi się chów i hodowlę ryb.
Dodatkowo zaznaczam, iż źródłem niezbędnej wiedzy w tym zakresie są jedynie złożone formularze sprawozdania dotyczącego powierzchni stawów rybnych oraz ilości ryb wyprodukowanych w stawach rybnych i innych urządzeniach służących do chowu lub hodowli. Konieczność ich składania wynika z obowiązku zawartego w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r.
0 statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88 poz. 439 z późn. zm.). Niestety, do dnia 15 marca 2009 r. przedmiotowy obowiązek został wypełniony jedynie przez 185 podmiotów. Z chwilą wejścia w życie rozporządzenia Ministra Rolnictwa
1 Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 2 - Akwakultura, rybołówstwo śródlądowe, przetwórstwo i obrót produktami rybołówstwa i akwakultury, zawartą w programie operacyjnym „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" (Dz. U. z 2009, Nr 147, poz. 1193 i Nr 161, poz. 1287) do dnia 15 marca 2010 r., obowiązek taki wypełniło już 897 podmiotów.
Biorąc powyższe pod uwagę, dopiero skala złożonych wniosków
0 dofinansowanie w ramach przedmiotowego Środka 2.2 oraz liczba złożonych formularzy statystycznych RRW-22 ujawniła faktyczną liczbę osób zajmujących się chowem lub hodowlą ryb. Tym samym niemożliwe stało się zagwarantowanie środków finansowych dla wszystkich osób, które złożyły wnioski o dofinansowanie w ramach przedmiotowego Środka oraz podział środków finansowych pomiędzy województwa. Jednocześnie informuję, iż możliwości finansowe PO RYBY 2007-2013 są ograniczone i pomoc finansowa nie może być przyznana wszystkim wnioskodawcom.
Jednocześnie należy podkreślić, iż środowisko rybackie uczestniczyło w szeroko zakrojonych konsultacjach zarówno ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619 i Nr 157, poz. 1241) jak i rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2009 r. w sprawie podziału środków finansowych na realizację programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa
1 nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 147, poz. 1192) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 2 - Akwakultura, rybołówstwo śródlądowe, przetwórstwo i obrót produktami rybołówstwa i akwakultury, zawartą w programie operacyjnym „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" (Dz. U. z 2009, Nr 147, poz. 1193 i Nr 161, poz. 1287). Podczas konsultacji ww. aktów prawnych środowisko rybackie zostało poinformowane o ich zawartości, w tym o przepisie stanowiącym, iż pomoc finansowa przyznawana jest do wyczerpania środków finansowych, zgodnie z kolejnością złożenia prawidłowo wypełnionego i udokumentowanego wniosku o dofinansowanie. Podczas konsultacji nie zostały wniesione uwagi w tym zakresie. Nie padła również propozycja, aby środki finansowe w ramach poszczególnych Środków podzielić dodatkowo na województwa. Od początku czytelnym było, iż nie ma gwarancji zapewnienia środków finansowych dla wszystkich wnioskujących.
Jednocześnie zaznaczam, iż przedstawiona w Pańskim piśmie tabela dotycząca zestawienia liczby umów podpisanych w poszczególnych województwach nie może przesądzać o stosowaniu przez poszczególne oddziały regionalne ARiMR różnych wymagań wobec wnioskodawców. Różnica ta może być również wynikiem dysproporcji w jakości składanych wniosków o dofinansowanie. Podstawą do podjęcia przez MRiRW działań wyjaśniających w tym zakresie mogą być jedynie zarzuty poparte konkretnymi dowodami. W przypadku ich posiadania uprzejmie proszę o ich przekazanie.
Jednocześnie należy podkreślić, iż z wiedzy MRiRW wynika, że wszystkie interpretacje z zakresu przepisów PO RYBY 2007-2013 były przekazywane przez Centralę ARiMR do jednolitego stosowania do wszystkich oddziałów regionalnych ARiMR.
Kazimierz Plocke