Statut
Towarzystwa Promocji Rybactwa i Produktów Rybnych

Rozdział I
Nazwa, siedziba, teren działalności, charakter prawny

§ 1

1. Towarzystwo Promocji Rybactwa i Produktów Rybnych, zwane dalej Towarzystwem, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r., Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. nr 20 poz. 104 i z 1990 r. nr 14 poz. 86) oraz na podstawie niniejszego statutu. 2. Towarzystwo posiada osobowość prawną.

§ 2

1. Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz teren poza jej granicami, a siedzibą Stowarzyszenia jest Toruń.
2. Towarzystwo może być członkiem organizacji rybackich, przetwórstwa rybnego i wędkarskich.

§ 3

1. Towarzystwo używa godła i barw, a władze Towarzystwa używają pieczęci określającej ich nazwę.
2. Wzór godła, barw i pieczęci ustala Zarząd Towarzystwa.

§ 4

1. Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, a do prowadzenia spraw może zatrudniać pracowników.

Rozdział II
Cele i środki działania Towarzystwa

§ 5

Celem Towarzystwa jest:
1. promocja rybactwa i produktów rybnych,
2. promocja walorów zdrowotnych ryb i produktów rybnych,
3. promocja ochrony środowiska i oświaty w sferach związanych z gospodarką rybacką.

§ 6

Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
1. Reprezentowanie interesów rybactwa przed władzami i instytucjami w kraju.
2. Współpracę z instytucjami i organizacjami reprezentującymi interesy rybactwa, przetwórstwa rybnego i wędkarstwa w kraju i za granicą.
3. Opracowywanie i przeprowadzanie kampanii promocyjnych produktów rybnych.
4. Organizowanie targów i wystaw rybackich oraz uczestnictwo w nich.
5. Opracowywanie i przeprowadzanie badań rynku rybnego.
6. Prowadzenie szkoleń i doradztwa w zakresie produkcji ryb, ich sprzedaży, przetwórstwa rybnego i konsumpcji ryb.
7. Certyfikowanie ryb i produktów rybnych.
8. Nabywanie, przejmowanie i użytkowanie wód oraz prowadzenie na tych wodach racjonalnej gospodarki rybackiej.
9. Oddziaływanie na rozwój rynku rybnego.
10. Podejmowanie innych działań służących realizacji celów Towarzystwa.

Rozdział III
Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki

§ 7

1. Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) uczestników,
c) honorowych,
d) wspierających,

§ 8

1. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat, zna i uznaje Statut Towarzystwa oraz wniesie wpisowe.
2. Członkiem uczestnikiem Towarzystwa może być osoba fizyczna w wieku poniżej 16 lat za zgodą swoich przedstawicieli ustawowych.
3. Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna, której członkostwo honorowe nada Walne Zebranie Towarzystwa za szczególnie zasługi dla Towarzystwa. Członek honorowy jest zwolniony ze świadczeń członkowskich.
4. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna, prawna oraz inna jednostka organizacyjna, która zdeklaruje poparcie materialne dla Towarzystwa.

§ 9

1. O przyjęciu członków do Towarzystwa decyduje Zarząd Towarzystwa na podstawie pisemnej deklaracji kandydata.
2. Od decyzji Zarządu Towarzystwa odmawiającej przyjęcia kandydata w poczet członków Towarzystwa kandydat może odwołać się do Walnego Zebrania Członków. Pisemne odwołanie wraz z uzasadnieniem należy wnieść na adres Towarzystwa w ciągu 30 dni od otrzymania decyzji Zarządu Towarzystwa odmawiającej przyjęcia kandydata w poczet członków Towarzystwa. Odwołanie to będzie podlegało rozpatrzeniu przez najbliższe Zwyczajne Walne Zebranie Członków Towarzystwa.

§ 10

Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:
1. Uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków Towarzystwa z prawem udziału w głosowaniu.
2. Wybierać i być wybieranym do wszystkich władz Towarzystwa na zasadach określonych niniejszym Statutem.
3. Kierować postulaty i wnioski do władz Towarzystwa.
4. Brać udział we wszystkich rodzajach działalności Towarzystwa na zasadach określonych przez władze Towarzystwa.

Członek uczestnik, honorowy i wspierający ma prawo:
1. Uczestniczyć z głosem doradczym w Walnych Zebraniach Towarzystwa, bez prawa udziału w głosowaniu.
2. Kierować postulaty i wnioski do władz Towarzystwa.
3. Brać udział we wszystkich rodzajach działalności Towarzystwa na zasadach określonych przez władze Towarzystwa.

§ 11

Członek Towarzystwa ma obowiązek w szczególności:
1. Przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał władz Towarzystwa.
2. brać czynny udział w realizacji celów Towarzystwa
3. Opłacać regularnie roczne składki do 31 marca każdego roku (z zastrzeżeniem § 8 pkt. 3 w odniesieniu do członków honorowych), o ile Zarząd nie ustali innego terminu opłacania składek.

§ 12

1. Członek Towarzystwa naruszający obowiązki wynikające z § 11 pkt. 1 i 2 może być ukarany przez Zarząd Towarzystwa jedną z następujących kar:
a) upomnienia,
b) nagany,
c) zawieszenia w prawach członka na okres od 1 roku do 2 lat,
d) wykluczenia z Towarzystwa.

2. Od uchwały Zarządu o nałożeniu kar wymienionych w ust. 1 pkt. a-d można się odwołać do najbliższego Walnego Zebrania Członków Towarzystwa.

§ 13

Członkostwo ustaje wskutek:
1. Rezygnacji zgłoszonej na piśmie do Zarządu Towarzystwa lub śmierci.
2. Nieopłacenia składki rocznej przez kolejne trzy lata, z wyjątkiem przypadku, kiedy Zarząd zdecyduje inaczej.
3. Wykluczenia uchwałą Zarządu.

Rozdział IV
Władze oraz zasady organizacyjne Towarzystwa

§ 14

1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
2. W okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków, władzą Towarzystwa jest Zarząd.
3. Organem kontrolnym Towarzystwa jest Komisja Rewizyjna.
4. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata i jest równoczesna.
5. Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby ich członków, z zastrzeżeniem § 14 pkt. 8
6. Wybory do Zarządu i Komisji Rewizyjnej odbywają się spośród obecnych na sali członków Towarzystwa w głosowaniu tajnym, chyba, że większość członków opowie się za głosowaniem jawnym.
7. W przypadku powstania w trakcie kadencji wakatu w składzie Zarządu i Komisji Rewizyjnej, władze te mają prawo uzupełnienia składów, chyba, że zabraknie powyżej 1/3 członków w którymś organie, wówczas musi zostać zwołane Walne Zebranie Członków w celu dokonania wyborów uzupełniających. Wybory te muszą się odbyć nie później niż 2 miesiące od daty powstania ww. wakatu .
8. Walne Zebranie Członków jest władne do podejmowania uchwał: w pierwszym terminie przy obecności co najmniej ½ liczby członków, a w drugim terminie niezależnie od ilości obecnych członków Towarzystwa. Ta sama zasada obowiązuje przy Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu Członków.

§ 15

Do rozpatrywania spraw członków związanych z naruszeniem § 11 pkt. 1 i 2 właściwy jest Zarząd Towarzystwa.

§ 16

1. Walne Zebrania Członków dzielą się na zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Zwyczajne Zebrania Sprawozdawcze odbywają się corocznie, nie później niż do końca pierwszego półrocza danego roku, natomiast Sprawozdawczo – Wyborcze co 4 lata. W przypadku konieczności roczne Walne Zebranie Sprawozdawcze może uzupełnić skład władz Towarzystwa.
3. Zarząd Towarzystwa zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków:
a) na podstawie własnej uchwały,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na wniosek 1/3 liczby członków.
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały tylko w sprawach, dla których zostało zwołane.

§ 17

Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zebrania należy:
1. Rozpatrywanie sprawozdań i wniosków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
2. Podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwały w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu Towarzystwa.
3. Uchwalenie planu działalności oraz budżetu Towarzystwa na kolejny rok.
4. Określenie liczby członków, wysokości wpisowego i składek członkowskich.
5. Uchwalanie regulaminów.
6. Rozpatrywanie odwołań członków
7. Uchwalenie zmian statutu i rozwiązania Towarzystwa.

§ 18

1. Zarząd Towarzystwa składa się z 7 członków, w tym Prezesa, 2 Wiceprezesów, Sekretarza i trzech członków, wybranych przez Walne Zebranie Towarzystwa
2. Zarząd Towarzystwa zbiera się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.

§ 19

Do zakresu działań i kompetencji Zarządu należą wszystkie sprawy niezastrzeżone dla innych organów Towarzystwa, a w szczególności:
1. Przyjmowanie i wykluczanie członków Towarzystwa.
2. Rozpatrywanie spraw członków Towarzystwa.
3. Zwoływanie Walnych Zebrań Członków.
4. Podejmowania uchwał w sprawach bieżącej działalności.
5. Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz.
6. Zatrudnianie i zwalnianie pracowników.

§ 20

Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybranych przez Walne Zebranie Członków Towarzystwa, którzy spośród siebie, w nieprzekraczalnym terminie 14 dni, wybierają przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.

§ 21

1.Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrola merytoryczna i finansowa działalności Zarządu.
2. Komisja Rewizyjna przedstawia na dorocznym Walnym Zebraniu Członków sprawozdanie ze swojej działalności i wypowiada się w kwestii udzielenia absolutorium dla Zarządu.
3. Komisja Rewizyjna może wnioskować zwołanie Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
4. Komisja Rewizyjna może dokooptować do swego składu członka, za wyjątkiem sytuacji wymienionej w § 14 pkt. 7.

Majątek i fundusze Towarzystwa

§ 22

Majątek Towarzystwa tworzą rzeczy ruchome, nieruchomości, inne prawa majątkowe oraz środki pieniężne.

§ 23

Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej

§ 24

1. Oświadczenie woli w imieniu Towarzystwa składa dwóch członków Zarządu działających łącznie. Rozporządzenie prawem lub zaciągnięcie zobowiązania o wartości powyżej 10 000zł wymaga odrębnej uchwały Zarządu podjętej bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
2. Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy.
3. Środki pochodzące z prowadzonej działalności gospodarczej przeznaczane w całości na cele statutowe

Zmiany w statucie

§ 25

Zmian w statucie może dokonać Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności 1/2 członków Towarzystwa.

Rozwiązanie Towarzystwa

§ 26

Rozwiązanie Towarzystwa następuje większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 2/3 liczby członków Towarzystwa, natomiast w drugim terminie niezależnie od liczby obecnych członków.
Rozwiązanie Towarzystwa poprzedzone jest zakończeniem działalności 3 osobowej komisji likwidacyjnej wybranej zwykłą większością głosów ostatniego Walnego Zebrania Członków spośród członków Towarzystwa, która rozdysponuje majątek Towarzystwa zgodnie ze stosowną uchwałą ostatniego Walnego Zebrania Członków.